Oletko koskaan miettinyt, mitä hotellien tähtiluokitukset oikeasti tarkoittavat? Suurikaan tähtimäärä ei täysin takaa laadukasta hotellia, vaan se kertoo enemmin hotellin palveluiden laajuudesta. Vuonna 2009 seitsemän isoan eurooppalaista majoitusalan yhdistystä sopivat käyttävänsä yhtenäisiä kriteereitä hotellien arvioinnissa. Hotelleihin suoritetaan tarkastuskäyntejä 5-6 vuoden välein, jonka jälkeen hotellien tähtimäärä voi joko nousta tai laskea. Tässä artikkelissa selitämme, mitä eri tähtiluokitukset tarkoittavat ja mitä palveluja voit odottaa eri hotelliluokissa. Teksti perustuu Hotelstars-luokitusjärjestelmään ja matkailualan yleisiin käytäntöihin.
Tässä artikkelissa mainitut vaatimukset ovat vain murto-osa niistä mitä tietyn tähtiseltä hotellilta vaaditaan. Jos vaatimuksen tähtien suhteen kiinnostaa enemmän, niin voit lukea vaatimuksista lisää TÄÄLTÄ
1 tähden hotellit
Yhden tähden hotellit tarjoavat vain välttämättömät perusjutut. Näihin kuuluvat oma huone, jossa on sänky puhtailla lakanoilla, pöytä, tuoli, televiso, suihku sekä vessa. Päivittäinen siivouspalvelu tulee olla saatavilla sekä hotellissa tulee olla toimiva internetyhteys. Yhden tähden hotellit ovat hyvä valinta, jos et kaipaa ylimääräisiä mukavuuksia ja haluat vain paikan missä nukkua. Myöskin ruokaa tulee olla saatavilla, joko hotellista tai lyhyen kävelymatkan etäisyydellä hotellista.
2 tähden hotellit
Kahden tähden hotelleissa vaatimuksia on hiukan enemmän kuin yhden tähden hotelleissa. Hotelleissa tulee olla vähintään samat ominaisuudet kuin yhden tähden hotelleissa. Tämän lisäksi huoneiden tulee olla tilavampia ja niissä on tulee olla oma kylpyhuone, televisio sekä lämmitys tai / ja ilmastointi. Lisäksi huoneista tulee löytyä suihkupyyhe sekä käsipyyhe. Hotellin henkilökunnassa tulee saada myös palvelua kotimaisella sekä vähintään yhdellä vieraalla kielellä. Kahden tähden hotellit ovat täydellisiä, jos etsit hieman lisämukavuutta yhden tähden hotelleihin verrattuna. .
3 tähden hotellit
Kolmen tähden hotellit tarjoavat jo hiukan mukavuutta niille, jotka kaipaavat hotelliltaan enemmän kuin vain katon päänsä päälle. Aikaisempien tähtiluokituksen vaatimusten lisäksi kolmen tähden hotellihuoneet ovat tilavampia, ja ne sisältävät minibaarin, hiustenkuivaajan, hiustenpesuaineen sekä hiustenkuivaajan. Hotellista tulee löytyä ravintola sekä jonkinlainen kuntoiluun tarkoitettu tila. Hotellin vastaanoton tulisi olla vähintään auki 10 tuntia päivässä. Kolmen tähden hotellit sopivat mainiosti kaveriporukoille sekä nuorille pariskunnille, jotka haluavat hyvän tasapainon hinnan ja mukavuuksien välillä.
4 tähden hotellit
Neljän tähden hotellit alkavat tarjoamaan jo paljon lisämukavuuksia aikaisempiin tähtiluokituksiin verrattuna. Aikaisempien tähtiluokitusten vaatimusten lisäksi 4 tähden hotellihuoneiden sisustukseen liittyy tiettyjä vaatimuksia, joihin kuuluvat esimerkiksi laadukkaat sängyt ja lakanat sekä tietynkokoinen kylpyhuone. Huoneesta tulisi löytyä myös esimerkiksi kylpytakki, kylpytossut sekä pientä kosmetiikkaa esimerkiksi kasvorasvoja. Hotelleista löytyy myös esimerkiksi spa-palveluita, tosin lisämaksusta. Neljän tähden hotellit tarjoavat jo hyvät puitteet heille, jotka haluavat hotelliltaan hiukan enemmän.
5 tähden hotellit
Viiden tähden hotellit ovat sitä, mitä korkeatasoiselta hotellilta odottaa. Aikaisempien tähtiluokitusten vaatimusten lisäksi huoneiden tulee olla entistä tilavampia ja sisustuksen tulee sisältää laadukkaita materiaaleja sekä brändejä. Hotellin tarjoamat palvelut kuten spa, ravintolat sekä mahdolliset esitykset tulee olla huippuluokkaa. Monikielinen henkilökunta pystyy tarvittaessa palvelemaan sinua jopa yli kymmenellä kielellä. Lisäksi hotellin vastaanoton tulee olla auki 24 tuntia vuorokaudessa. Tämä on hotelliluokka on hintavin, mutta loppuun asti mietityt yksityiskohdat pyrkii tekemään hotellivierailusta ainutlaatuisen ja unohtumattoman.
Johtopäätökset ja mielipide
Hotellien saamat ja mainostamat tähtiluokitukset auttavat matkailijoita arvioimaan majoituksen tasoa ja mukavuuksia. Tähtiluokitus ei kuitenkaan kerro koko totuutta, sillä ihmiset kokevat laadun eri tavalla. Esimerkiksi viiden tähden hotelli voi pahimmassa tilanteessa tarjota vain tähtiluokitukseen vaadittuja asioita, välittämättä laadusta, jolloin hotellin yleistaso voi tuntua huonommalta kuin kolmen tähden hotellissa, jossa palvelut eivät ole niin kattavat, mutta ne, mitä tarjotaan, ovat huippuluokkaa. Äärimmäisissä tapauksissa, vaikka hotelli olisi muuten viiden tähden arvoinen, mutta vastaanotto olisi avoinna vain 10 tuntia päivässä, tähtimäärä tippuisi suoraan kolmen tähden hotelliksi. Matkabongaukset.fi-sivun mielestä tähtimäärä antaa vain osviittaa hotellin laadusta, mutta ei takaa sitä. Matkabongaukset.fi suosittelee ennemmin perehtymään hotellin saamiin arvosteluihin esimerkiksi Googlessa sekä Booking.com-sivustolla.