Sisältää kumppanuuslinkkejä. Kumppanuuslinkit on merkkitty asteriskimerkillä (*)
Oikeutesi korvauksiin lentosi myöhästyessä
Onko sinulla koskaan sattunut tilannetta, jossa lentosi on peruttu tai ollut myöhässä? Lentoliikenteessä tällaiset tilanteet ovat valitettavasti yleisiä, mutta tiesitkö, että sinulla on oikeus korvauksiin näissä tilanteissa. Oikeus korvaukseen perustuu EU-asetukseen nimeltä EU-261. Asetus koskee lentoja, jotka ovat EU:n sisäisiä lentoja, EU:n ulkopuolelta EU:n alueelle saapuvia lentoja sekä EU:n alueelta pois lähteviä lentoja.
Sinulla on oikeus rahalliseen korvaukseen, jos saavut määränpäähän yli kolme tuntia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä. Syy voi olla lennon myöhästyminen, peruuntuminen, ylibuukkaus tai sinulta on evätty pääsy lennolle lentoyhtiöstä johtuvasta syystä.
Milloin olet oikeutettu korvaukseen lennosta?
Lentoyhtiöt eivät kerro sinulle aina oikeuksistasi korvauksiin. Esimerkiksi teknisestä viasta tai henkilöstön vajeesta johtuvasta myöhästymisestä olet oikeutettu vakiokorvaukseen. Voit hakea korvauksia jopa kolmen vuoden takaisesta myöhästymisestä.
Mikäli lento on myöhässä poikkeuksellisesta syystä (lentoturvallisuuden vaarantava sää, lakko, lennonjohdon määräys, matkustajan äkillinen sairaus tai pahoinvointi) sinulla ei ole oikeutta vakiokorvaukseen.
Korvauksen summa riippuu monesta asiasta, muun muassa lentosi pituudesta ja myöhästymisen kestosta. Korvaussummat liikkuvat 200-600€ välissä.
Tarkista oikeutesi korvaukseen lennosta helposti alla olevasta taulukosta
Syy | Saapuminen | Lennon pituus alle 1 500 km | Lennon pituus 1 501–3 500 km | Lennon pituus yli 3 500 km EU:n sisällä | Lennon pituus yli 3 500 km EU:sta/EU:hun |
---|---|---|---|---|---|
Peruttu* | 2-3 tuntia myöhässä | 250 € | 200 € | 200 € | 300 € |
Peruttu/Myöhässä | 3–4 tuntia myöhässä | 250 € | 400 € | 400 € | 300 € |
Peruttu/Myöhässä | Yli 4 tuntia myöhässä** | 250 € | 400 € | 400 € | 600 € |
Ylibuukattu | 250 € | 400 € | 400 € | 600 € |
** Jos tieto lennon peruuntumisesta tulee 14-7 päivää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.
EU-216 pykälän mukaisesti lentoyhtiön tulee huolehtia matkustajista lennon myöhästymisen sattuessa esimerkiksi ilmaisilla aterioilla ja juomilla ja yön yli myöhästyessä hotellihuoneesta ja kuljetuksista. Huomaathan, että vaikka lentoyhtiö tarjoaa sinulle ilmaiset ateriat ja reitittää sinut uudestaan heidän laskuunsa, niin sinulla voi silti olla oikeus myös rahalliseen korvaukseen.
Koronavirus ja korvaukset
Myös koronavirus pandemian aikana olet ollut oikeutettu korvauksiin. Jos lentoyhtiö peruuttaa lentosi, sinulla on silti oikeus yhteen seuraavista:
Lentoyhtiön tulee reitittää sinut uudelleen, hyvittää lennon hinta tai tarjota vähintään lennon hinnan arvoinen lahjakortti. Usein lentoyhtiöt yrittävät tarjota sinulle ensimmäiseksi lahjakorttia, mutta muista, että sinun ei ole pakko ottaa sitä vastaan, vaan voit saada myös rahallisen korvauksen.
Tarvitsetko apua korvausten hakemisessa?
Lentoyhtiöt eivät aina kerro suoraan asiakkaillensa heidän oikeuksistaan ja joskus voi olla vaikeaa yrittää vaatia korvauksia. *Lentoapu on palvelu, joka auttaa sinua. Lentoapu veloittaa palveluistaan vain, jos olet oikeutettu korvauksiin. Säästät päänvaivaa ja aikaa ulkoistamalla korvausten hakemisen Lentoavulle. Palvelun käyttö maksaa 30% saamasi korvauksen hinnasta. Mikäli et ole oikeutettu korvauksiin lentoyhtiöltä, Lentoapu ei peri sinulta euroakaan.
Katso viimeisimmät matkatarjouksemme, ja varaa unelmiesi matka edullisesti jo tänään!
Tämä on kyllä sellainen ”korvaus”, joka tulisi poistaa. Mikään lentoyhtiö ei pysty pitämään riittävästi korvaavaa henkilökuntaa joka maailmankolkassa (ja maksamaan heidän asumistaan siellä), jotta kaikissa sairastapauksissa olisi riittävästi henkilökuntaa koneessa (jos esimekiksi sairastaa useampi miehistönjäsen).
Joko lennetään vajaalla miehistöllä riskillä tai jossain vaiheessa lentoliput maksavat järjestäen 2000€+